Kenangan Kembali (BN5 PGA)

salam..

entah kenapa aku asyik dengar pasal orang-orang kat Johor especially simpang renggam..entri aku yang lepas pasal orang simpang renggam yang aku kenal..kali ni orang simpang renggam gak tapi aku tak kenal dia..cuma mak abah aku je yang kenal..lagipun tu kawan abah masa abah kerje kat kem Batalion 5 Pasukan Gerakan Am (PGA) or nama dulunya Pasukan Polis Hutan (PPH)..nama orang tu Kpl Baharudin..dia sama kompeni dengan abah dulu..aku tak kenal dia sebab dia duduk luar tak duduk kat BN5..kpl bahar da meninggal masa tu aku da pindah n.sembilan..tak silap 17 mei 2011..mak aku cite pasal dia pun lepas tengok dia dalm rancangan Jemputan Umrah kat astro..

kisahnya macam ni..dia dulunya sihat tapi lepas dia balik dari acheh untuk pasukan bantuan mangsa tsunami dia terus lumpuh dan tak boleh bercakap dengan jelas..mak cakap mungkin dia terlepas cakap masa angkat mayat or dia terkena badi mayat..mak bagitahu aku yang abah pernah cakap kat dia yang kpl bahar ni mulut lepas sikit..pada pendapat aku, mungkin kpl bahar kena badi mayat..yela, orang indon kan ada ilmu-ilmu yang terlebih belajar..bila dia pergi mekah Alhamdulillah dia nampakkan perubahan sikit..dia da boleh cakap dengan jelas dan berjalan..sedih aku tengok dia..isteri dan anak-anak dia pun..moga kpl baharudin ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman..AL-FATIHAH ~



entri yang lepas dan entri yang ni buat aku teringatkan simpang renggam..aku nak sangat balik sana..banyak sangat kenangan kat sana..10 tahun aku kat sana..dari aku lahir sampai la umur aku 10tahun..masa rancangan jemputan umrah tunjukkan video pasukan bantuan mangsa tsunami PGA BN5..memang jelas sangat yang tu padang kawad aku selalu main basikal, lorong rumah aku yang jadi tempat aku main badminton, kena kejar dengan anak serigala, hall tempat function, main baling selipar, kejar-kejar, lumba kereta control, main basikal gak..I miss that !! really damn much ! takpe, InsyaAllah aku akan jejak balik tempat tu satu hari nanti..doakan ye..

wanna get information Pasukan Gerakan Am (PGA)??klik this link
PASUKAN GERAKAN AM (PGA) / PASUKAN POLIS HUTAN (PPH)

Anggota PGA semasa operasi dikawasan penempatan orang asli

till then, wassam. :D

4 comments:

  1. erm.. sy nak tau maps & ingin melihat gambar di sekeliling bangunan PGA ni skg cmne? blh ke? huu

    ReplyDelete
  2. cuba search kat google , ade kot . gambar sekeliling PGA mungkin ade . :)

    ReplyDelete
  3. Saya tinggal dalam kem Bn5 PGA. Rh.no 1216 barisan rumah Pegawai Berdepan mengadap Jalan Renggam .dari tahun 1997-2007 .
    Memang kenal Aruah Kpl Bahar ..sempat melawat masa dia sakit ..seorang periang sebelum jatuh sakit ..
    Sungguh banyak kenangan manis tinggal dalam suasana perkampungan Kem Bn 5 PGA S.Rengam..
    Tapak bekas rumah kediaman saya sekarang dah jadi halaman Gate Utama Masuk Kem .

    ReplyDelete
  4. Tempat saya berkhimat dari tahun 1997-2007 .
    Jawatan terajhir sebagai Peg.Gerakan .
    Banyak kenangan manis dan amat teruja dengan hidup ala kampung
    Semasa kem lama ..
    Tapak rumah ialah halaman Bilek Pengawal Sekarang ..

    ReplyDelete